MOTOMA BV

Boekweitstraat 64

2153 GL Nieuw-Vennep

Nederland

KvK nummer : 91131782

E : info@motoma.nl

W : www.motoma.nl

+31 (0) 611852005



Algemene en leveringsvoorwaarden @ MOTOMA BV, ten behoeve van de zakelijke klant.

Inhoudsopgave:

Artikel 1 - Definities

Artikel 2 - Toepasselijkheid

Artikel 3 - Offerte

Artikel 4 - Totstandkoming overeenkomst

Artikel 5 - Annulering

Artikel 6 - Prijzen en betaling

Artikel 7 - Leveringstermijnen

Artikel 8 - Uitvoering van de overeenkomst

Artikel 9 - Onderzoek en klachten

Artikel 10 - Reclameren

Artikel 11 - Eigendomsvoorbehoud

Artikel 12 - Keuring en risico-overgang

Artikel 13 - Garantiebepalingen

Artikel 14 - Opschorting en ontbinding

Artikel 15 - Aansprakelijkheid

Artikel 16 - Overmacht

Artikel 17 - Toepasselijk recht en geschilbeslechting




Artikel 1. Definities

1. MOTOMA : Motoma BV is een Besloten Vennootschap, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 91131782, gebruiker van de algemene en leveringsvoorwaarden, handelend als Opdrachtnemer, tevens wederpartij van Opdrachtgever.

2. Algemene en leveringsvoorwaarden: onderhavige algemene en leveringsvoorwaarden.

3. Bestelprocedure: De procedure die opdrachtgever interactief doorloopt om zaken te bestellen.

4. Opdrachtgever: Een rechtspersoon, handelend uit naam van bedrijf en beroep, die aan Motoma en de door haar ingeschakelde derden opdracht geeft werkzaamheden/diensten te verrichten.

5. Overeenkomst: Overeenkomst inzake de koop en levering van zaken waar de Algemene en leverings voorwaarden integraal onderdeel van uitmaken.

6. Partijen: Opdrachtnemer en opdrachtgever gezamenlijk.

7. Opdrachtnemer: Motoma

Artikel 2. Toepasselijkheid

1. De algemene en leveringsvoorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten, de contacten en/of (rechts)handelingen tussen partijen, ook als deze (rechts)handelingen niet mochten leiden tot een overeenkomst.

2. Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd worden, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden onverminderd van kracht. Partijen zullen in overleg treden over de inhoud van de nieuwe bepalingen ter vervanging van de door nietigheid c.q. vernietiging getroffen bepalingen.

3. Toepasselijkheid van algemene levering- of betalingsvoorwaarden en/of andere algemene of bijzondere voorwaarden van opdrachtgever is uitdrukkelijk uitgesloten (tenzij anders schriftelijk overeengekomen).

4. Motoma is gerechtigd de inhoud van onderhavige Algemene en leveringsvoorwaarden eenzijdig te wijzigen. Lopende overeenkomsten zullen na wijziging van de Algemene en leveringsvoorwaarden onder de oude overeengekomen voorwaarden worden nagekomen.


Artikel 3. Offerte

1. Aanbiedingen en offertes gelden als een vrijblijvend aanbod, dat door opdrachtgever kan worden aanvaard. Let op, Motoma behoudt zich het recht om prijzen achteraf te wijzigen indien sprake is van meerwerk, afwijkende specificaties, maten, tekeningen etc..

2. De vrijblijvendheid van aanbiedingen en offertes geldt ook voor de door opdrachtgever bij Motoma geplaatste order via het personeel van Motoma of via tussenpersonen, tenzij door Motoma na het gedane aanbod aan degene aan wie de offerte is gericht, schriftelijk wordt medegedeeld dat sprake is van een bindend aanbod.

3. Een offerte heeft een geldigheidstermijn van 14 dagen. Als de offerte niet is geaccepteerd binnen deze periode, heeft Motoma het recht om eventuele prijsstijgingen door te voeren.

4. Indien een prijs in een offerte is gebaseerd op door Opdrachtgever opgegeven gegevens en deze gegevens blijken onjuist te zijn dan heeft Motoma het recht de prijzen aan te passen naar de redelijkheid bij de juiste gegevens behorende prijzen, ook nadat de overeenkomst reeds tot stand is gekomen.

5. Motoma garandeert niet dat het vrijblijvende aanbod als hiervoor bedoeld zonder fouten en/of omissies is. Druk- en zetfouten kunnen voorkomen en zijn geen grond de overeenkomst te annuleren.

6. Indien de offerte is gebaseerd op een doe-het-zelf pakket zijn de volgende producten in de prijs inbegrepen: zonnepanelen, omvormer, bevestigingsmateriaal voor het dak en bekabeling van de zonnepanelen tot en met de omvormer. Daarmee is in de prijs bijvoorbeeld het volgende niet inbegrepen: Bekabeling van omvormer naar meterkast, stekkers, kabelgoten, werkschakelaar, aardedraad, extra groep in meterkast, schroeven voor het bevestigingsmateriaal en eventuele verzwaringselementen bij een plat dak.

7. Motoma behoudt het recht voor om alternatieve panelen toe te passen. Dit kan nodig zijn als er panelen op de markt komen met betere specificaties of in geval van levering/ -kwaliteitsproblemen van geoffreerde panelen. Een alternatief is minimaal gelijkwaardig. Dit gebeurd eerst na overleg met opdrachtgever. Als deze het eens is dan wel overtuigd van de minimale gelijkwaardigheid van de specificaties/kwaliteit van het alternatief zullen wij de alternatieve panelen toepassen.


Artikel 4. Totstandkoming overeenkomst

1. Een overeenkomst wordt geacht rechtsgeldig tot stand te zijn gekomen nadat Opdrachtgever de opdracht heeft bevestigd of als Motoma met de uitvoering van de opdracht is begonnen. Hier wordt onder meer verstaan de inkoop van de materialen voor de betreffende order c.q. opstarten van de productie daarvoor. Een opdracht wordt ook geacht te zijn gegeven door toezending of afgifte van gegevens of zaken aan de hand

waarvan de werkzaamheden door Motoma kunnen worden verricht. Het ontbreken van een handtekening doet niets af aan de verbindende kracht van het aanbod en de aanvaarding daarvan.

2. Als tijdens de uitvoering van de overeenkomst, Opdrachtgever additionele wensen heeft die niet in de opdracht zijn opgenomen, dan worden deze aanvullende werkzaamheden op basis van het op dat moment geldende uurtarief – naast de overeengekomen hoofdsom – in rekening gebracht, tenzij anders is overeengekomen.

3. Een opdracht tot meerwerk dient Opdrachtgever schriftelijk te bevestigen.

4. Wijzigingen in de oorspronkelijke opdracht – van welke aard ook – worden schriftelijk bevestigd. De oorspronkelijk overeengekomen datum van (op)levering komt door een wijziging te vervallen.

5. Buiten de opdracht vallende, aanvullende werkzaamheden zullen door Motoma als meerwerk worden gefactureerd tegen het op dat moment geldende uurloon.


Artikel 5. Annulering

1. Indien Opdrachtgever zijn order, na het verstrijken van de termijn van herroepingsrecht, alsnog geheel of gedeeltelijk wenst te annuleren, dan behoeft dit de uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Motoma.

2. Alsdan is Opdrachtgever gehouden alle met het oog op de uitvoering door Motoma reeds gemaakte kosten van voorbereiding, opslag, materiaal, loonkosten etc. te vergoeden met een minimum van € 1000,- van het factuurbedrag.

3. Indien de annulering plaatsvindt nadat er een technische schouw heeft plaatsgevonden, bedragen de vaste annuleringskosten 20% van het orderbedrag.

4. Indien een adviesrapport is opgemaakt, dient opdrachtgever deze kosten bij annulering altijd te vergoeden aan Motoma.


Artikel 6. Prijzen en betaling

1. Bij alle prijzen staat vermeld of deze zijn berekend inclusief of exclusief BTW. De prijzen zijn exclusief transportkosten. Tenzij uitdrukkelijk anders aangegeven.

2. Wijzigingen in van overheidswege opgelegde belastingen en/of heffingen worden altijd aan opdrachtgever doorberekend.

3. Motoma is gerechtigd overeengekomen tarieven tussentijds te verhogen wanneer zich na het accepteren van de opdracht stijgingen voordoen in de kosten van materialen die voor de opdracht van toepassing zijn, en/of andere kosten welke de kostprijs kunnen beïnvloeden.

4. Door opdrachtgever kunnen de verschuldigde bedragen worden voldaan door middel van betalingsmiddel overschrijving (via de Bank).

5. Indien de gehele factuur niet binnen 14 dagen na installatie is betaald, is Opdrachtgever van rechtswege met betaling in verzuim. Blijft betaling na aanmaning uit, dan zal de vordering overgedragen worden aan het incassobureau. Vanaf dat moment is Opdrachtgever naast de hoofdsom de buitengerechtelijke incassokosten verschuldigd. Ook is Opdrachtgever een rentevergoeding verschuldigd. Deze rentevergoeding wordt berekend op basis van artikel 6: 119 BW.

6. Indien opdrachtgever een natuurlijke persoon is, niet handelend in uitoefening van een bedrijf, worden de buitengerechtelijk incassokosten berekend conform de staffel opgenomen in de Wet Buiten- gerechtelijke Incassokosten (WIK).


Artikel 7. Leveringstermijn

1. Motoma zal zich tot een uiterste inspannen deze indicatief afgegeven leveringstermijnen te behalen. Maar, de leveringstermijnen zoals worden vermeld zijn indicatief en Opdrachtgever kan daaraan geen rechten ontlenen.

2. Indien en voor zover Motoma niet binnen 90 (negentig) dagen de bestelde zaken aan opdrachtgever kan leveren heeft Opdrachtgever het recht, om de overeenkomst te annuleren. Op voorwaarde dat Motoma heeft laten weten de overeenkomst niet binnen de hiervoor gestelde termijn te kunnen uitvoeren. Tenzij anders is overeengekomen ivm de reguliere 45 dagen fabrieksproduktie tijd en verscheping naar EU, verschepingstijd is afhankelijk van beschikbaarheid containers en scheepsroute.


Artikel 8. Uitvoering van de overeenkomst

1. Motoma zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en in overeenstemming met de eisen van goed vakmanschap uitvoeren, op grond van de op dat moment bekende stand van de wetenschap.

2. Voor zover noodzakelijk zal Motoma Opdrachtgever tussentijds op de hoogte houden van de voortgang van de werkzaamheden.

3. Als en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, heeft Motoma het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden.

4. Opdrachtgever zorgt ervoor dat Motoma tijdig kan beschikken over: – De benodigde gegevens en goedkeuringen (zoals vergunningen, ontheffingen en beschikkingen); – (Toegang tot) het gebouw, het terrein waarin of waarop het werk moet worden uitgevoerd. De locatie dient bij aanvang opgeruimd, schoon en klaar te zijn. Mocht Motoma bij aanvang – om welke reden dan ook – de werkzaamheden niet kunnen uitvoeren, dan is Opdrachtgever de door Motoma gemaakte kosten verschuldigd met het minimum van de kosten van 1 dagdeel werk, conform gebruikelijke tarieven; – Aansluitingsmogelijkheden voor elektrische machines, verlichting, verwarming, gas en water indien nodig; – De door Motoma benodigde elektriciteit, gas en water zijn voor rekening van Opdrachtgever; – Tekeningen van de ligging van kabels, buizen en leidingen;

5. Opdrachtgever zorgt dat de noodzakelijke veiligheid- en voorzorgsmaatregelen zijn genomen en worden gehandhaafd teneinde in het kader van de montage / installatie aan de toepasselijke overheidsvoorschriften te voldoen. 

6. Opdrachtgever zorgt dat alle gegevens, waarvan Motoma aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan Opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig worden verstrekt. 

7. Als is overeengekomen dat de overeenkomst in fasen zal worden uitgevoerd kan Motoma de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren opschorten tot dat Opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.

8. Bij het uitblijven van een opeisbare betaling zijdens Opdrachtgever is Motoma gerechtigd de aanvang van de vervolgwerkzaamheden op te schorten.

9. Materialen die niet gemonteerd kunnen worden vanwege onjuiste of onnauwkeurige maatvoering, het niet gereed zijn van de werkplek of foutieve opgave, zullen ongemonteerd maar veilig worden achtergelaten. Dit laat onverlet de verschuldigdheid van de koopprijs voor deze zaken en de montagekosten.

10. Tenzij het werk er zich niet voor leent, is Motoma gerechtigd om zijn naam op of bij het werk te (laten) vermelden of verwijderen en is het Opdrachtgever niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming het werk zonder vermelding van de naam van Motoma openbaar te maken of te verveelvoudigen.


Artikel 9. Onderzoek en klachten

1. Bij aflevering en montage van de producten is opdrachtgever verplicht nauwkeurig te onderzoeken of te laten onderzoeken of deze in alle opzichten aan de overeenkomst beantwoorden.

2. Opdrachtgever kan er geen beroep meer op doen dat de afgeleverde producten niet aan de overeenkomst beantwoorden indien hij Motoma daarvan niet binnen 3dagen nadat hij dit heeft ontdekt of redelijkerwijze had behoren te ontdekken, kennis heeft gegeven. Na het vervallen van deze termijn kan geen aanspraak worden gemaakt op schadevergoeding met betrekking tot deze gebreken.

3. Een klacht over de aflevering van de materialen en/of de oplevering van het systeem kan nimmer leiden tot het opschorten van de betalingsverplichting van opdrachtgever.

4. Indien en voor zover er sprake is van een klacht neemt opdrachtgever contact op met Motoma welk contact telefonisch, schriftelijk en elektronisch kan.

5. De contactgegevens welke daarvoor kunnen worden gebruikt staan bovenaan onderhavige Algemene en leveringsvoorwaarden vermeldt.

6. Motoma zal uiterlijk binnen 10 (tien) werkdagen reageren op een klacht als hiervoor bedoeld. Binnen 30 dagen streeft zij ernaar de klacht op te lossen, afhankelijk van de klacht en het probleem.


Artikel 10. Reclameren

1. Indien en voor zover naar mening van Opdrachtgever de eigenschappen van de zaken niet voldoen aan de overeenkomst treedt Opdrachtgever in overleg met Motoma.

2. Indien na onderzoek van Motoma blijkt dat de eigenschappen van de zaken wel voldoen aan de overeenkomst zal Motoma met Opdrachtgever in overleg treden.

3. Indien na onderzoek van Motoma inderdaad blijkt dat de eigenschappen van de zaken niet voldoen aan de overeenkomst heeft Opdrachtgever recht op een vervangende zaak. Als wordt gesproken over de waarde van de zaak, wordt bedoeld de in de overeenkomst overeengekomen prijs.


Artikel 11. Eigendomsvoorbehoud

1. Alle geleverde zaken en materialen, daaronder eventueel mede begrepen ontwerpen, schetsen, tekeningen, enz., blijven eigendom van Motoma totdat Opdrachtgever alle verplichtingen uit de overeenkomst is nagekomen.

2. Opdrachtgever is niet bevoegd de onder het eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden of op andere wijze te bezwaren.

3. Als derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken of rechten daarop willen vestigen of doen gelden, is Opdrachtgever verplicht Motoma zo snel als redelijkerwijs verwacht mag worden op de hoogte te stellen.

4. Opdrachtgever verplicht zich de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken te verzekeren en verzekerd te houden tegen brand, ontploffing- en waterschade alsmede tegen diefstal en de polis van deze verzekering op eerste verzoek ter inzage te geven.

5. Door Motoma geleverde zaken, die onder het eigendomsvoorbehoud vallen, mogen slechts in het kader van een normale bedrijfsuitoefening worden doorverkocht en nimmer als betaalmiddel worden gebruikt.

6. Voor het geval dat Motoma zijn eigendomsrechten wil uitoefenen, geeft Opdrachtgever de onvoorwaardelijke toestemming aan Motoma of door deze aan te wijzen derden om al die plaatsen te betreden waar de eigendommen zich bevinden en die zaken terug te nemen.


Artikel 12. Keuring en risico-overgang

1. De werkzaamheden worden bij oplevering door Motoma gecontroleerd.

2. Opdrachtgever heeft – voor eigen rekening – het recht de zaken voor de oplevering te laten keuren door derden.

3. Het risico van verlies of beschadiging van de zaken die voorwerp van de overeenkomst zijn, gaat op Opdrachtgever over op het moment waarop deze aan Opdrachtgever juridisch en/of feitelijk worden geleverd en daarmee in de macht van Opdrachtgever of van een door Opdrachtgever aan te wijzen derden worden gebracht.

4. Goedkeuring vindt plaats door Opdrachtgever in aanwezigheid van Motoma en strekt ertoe, te constateren of Motoma aan zijn verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst heeft voldaan.

5. Wordt het werk goedgekeurd, dan dient Opdrachtgever voor akkoord te tekenen.

6. Het werk wordt ook geacht te zijn goedgekeurd als en voor zover het in gebruik wordt genomen. De dag van ingebruikneming van het werk of een gedeelte daarvan geldt als dag van goedkeuring van het werk of van het desbetreffende gedeelte.

7. Kleine gebreken, die in de garantie kunnen worden hersteld, zijn geen reden tot onthouding van goedkeuring, mits zij een eventuele ingebruikneming niet in de weg staan.


Artikel 13. Garantiebepalingen

1. Motoma neemt ten aanzien van het geleverde de fabrieksgarantie over van de fabrikant van het betreffende product.

2. Motoma garandeert dat haar producten vrij zijn van materiaal en procesfouten gedurende een periode die overeenkomt met de fabrieksgarantie onder normale installatie, onderhoud en gebruikscondities. Dit staat vermeld in de persoonlijke offerte.

3. De garantieperiode start op de dag van aflevering. Motoma zal producten met een defect repareren, vervangen of op een andere manier het probleem herstellen.

4. De factuur is tevens het garantiebewijs.

5. Motoma garandeert dat eventuele gebreken in de installatie van het product voor een termijn van 24 maanden na oplevering worden verholpen, tenzij zij kan aantonen dat het gebrek geen gevolg is van het geleverde werk.

6. Tot 6 maanden na montage worden voorrij- en arbeidskosten door Motoma gedragen, mits opdrachtnemer zelf geen veranderingen heeft aangebracht aan het systeem en/of het een zelf aangelegd systeem betreft. Na deze termijn gelden de fabrieksgaranties en de daarbij geldende vergoedingen, betreffende arbeid voor het repareren/vervangen van het product die de fabrikant biedt.

7. Wanneer voorrij- en arbeidskosten niet meer vanuit de fabrikant worden vergoed berekent Motoma deze door aan opdrachtnemer.

8. Opdrachtnemer moet in alle gevallen de gelegenheid bieden een mogelijk gebrek te (laten) herstellen. Motoma zal naar haar keuze binnen een redelijke termijn of het gebrek herstellen of het product vervangen. Indien het product niet meer leverbaar is, is Motoma gerechtigd het gebrek met een vergelijkbaar product – ter beoordeling van Motoma– te (laten) herstellen. Opdrachtnemer heeft in geen geval recht op terugbetaling van het factuurbedrag.

9. Zolang de opdrachtnemer niet aan alle op hem rustende financiële verplichtingen voortvloeiend uit de overeenkomst heeft voldaan, kan hij geen aanspraak maken op garantie.


Artikel 14. Opschorting en ontbinding

1. Motoma is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de overeenkomst te ontbinden, als: – Opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst niet of niet volledig nakomt; – na het sluiten van de overeenkomst Motoma ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat Opdrachtgever de verplichtingen niet zal nakomen. In geval er goede grond bestaat te vrezen dat Opdrachtgever slechts gedeeltelijk of niet behoorlijk zal nakomen, is de opschorting slechts toegelaten voor zover de tekortkoming haar rechtvaardigt;

– Opdrachtgever bij het sluiten van de overeenkomst verzocht is zekerheid te stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze uitblijft of onvoldoende is;

2. Motoma mag de overeenkomst (doen) ontbinden als zich omstandigheden voordoen die zodanig zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd of als zich anderszins omstandigheden voordoen die zodanig zijn dat ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet mag worden verwacht.

3. Mocht het door technische redenen niet mogelijk zijn om tegen de aangeboden prijs de zonnepanelen te installeren, doordat bijvoorbeeld de constructie van het gebouw het niet toelaat, dan heeft Motoma de mogelijkheid om zonder kosten de overeenkomst eenzijdig te ontbinden.

4. Indien de overeenkomst tot stand is gekomen op basis van een financiering vormt het wijzigen van de rente door de externe geldverstrekker geen reden om de overeenkomst te ontbinden of onder andere voorwaarden voort te zetten.

5. Indien er vooraf een schouw plaatsvindt en naar aanleiding hiervan blijkt dat er minder zonnepanelen kunnen worden geplaatst, is dit geen reden tot ontbinding van de overeenkomst. Overeenkomst vindt dan plaats volgens het aantal in de schouw berekende panelen met de daarbij behorende prijs. Indien tijdens installatie blijkt dat er minder panelen kunnen worden geplaatst, geldt dit artikel eveneens.

6. Als de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van Motoma op Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Als Motoma de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt hij zijn aanspraken uit de wet en overeenkomst. Motoma behoudt steeds het recht schadevergoeding te vorderen.


Artikel 15. Aansprakelijkheid

1. Motoma aanvaardt slechts aansprakelijkheid voor door Opdrachtgever geleden directe schade die het gevolg is van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst of uit onrechtmatige daad, indien en voor zover deze aansprakelijkheid door haar verzekering wordt gedekt, en wel tot het bedrag van de door de verzekeraar gedane uitkering.

2. Indien de schade niet door de verzekering is gedekt, is de aansprakelijkheid beperkt tot ten hoogste het bedrag dat met de overeenkomst is gemoeid, met dien verstande dat bij overeenkomsten voor onbepaalde tijd de totale aansprakelijkheid beperkt zal zijn tot de door Opdrachtgever te betalen vergoeding over een periode van ten hoogste zes maanden direct voorafgaande aan het plaatsvinden van de schadeveroorzakende gebeurtenis.

3. De in dit artikel opgenomen beperkingen gelden niet indien de directe schade een gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van Motoma of van haar leidinggevende werknemers en of de door haar ingeschakelde derden.

4. Motoma kan nimmer aansprakelijk worden gesteld voor de staat van onderhoud van het dak waarop de zonnepanelen worden geplaatst en mag erop vertrouwen dat de dakconstructie voldoende dragend is. Indien opdrachtgever hierover twijfels heeft kan hij vooraf een berekening laten maken door een derde partij. Opdrachtgever verklaart dat het dak geen asbesthoudende materialen bevat en is aansprakelijk voor kosten (nu en in de toekomst) indien er toch asbesthoudende materialen in het dak blijken te zitten.

5. Opdrachtgever is ervan op de hoogte dat bij de installatie een mogelijkheid bestaat dat enkele dakpannen breken en zal daarom voor installatie een aantal vervangende dakpannen op voorraad hebben. Kosten hiervoor zijn niet inbegrepen in de prijsstelling en komen voor rekening opdrachtgever


6. Motoma is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gederfde winst, gemiste besparingen, verlof opnemen vanwege de installatie of schade door uitval van het systeem.

7. Motoma informeert opdrachtgever over bestaande wet- en regelgeving, bestaande jurisprudentie en subsidieregelingen. Het is opdrachtgever bekend dat wet- en regelgeving, jurisprudentie en subsidieregelingen kunnen wijzigen. Motoma kan daarom nimmer aansprakelijk worden gesteld voor wijzigingen op dit gebied.

8. Alvorens Motoma aansprakelijk te stellen is Opdrachtgever gehouden Motoma zo mogelijk in de gelegenheid te stellen een bij de uitvoering van de overeenkomst gemaakte fout binnen een redelijke termijn voor eigen rekening te herstellen. In dat geval is Motoma uitsluitend gehouden de gemaakte fout te herstellen en kan niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele indirecte kosten zoals bijvoorbeeld (en niet limitatief) kosten opbrengstverlies of kosten aanwezig zijn van Opdrachtgever.

9. Indien Opdrachtgever het systeem zelf geheel of gedeeltelijk monteert, kan Motoma nimmer aansprakelijk gesteld worden voor enige vorm van schade met betrekking tot de montage. Nadrukkelijk wordt gesteld dat in dat geval schade aan de omvormer als gevolg van een onjuiste aansluiting niet voor rekening van Motoma kan komen.

10. Indien opdrachtgever zelf het dak heeft opgemeten, is opdrachtgever verantwoordelijk voor een juiste berekening. Motoma kan niet aansprakelijk gesteld worden voor extra kosten als gevolg van een verkeerde berekening van opdrachtgever.

11. Opdrachtgever zal Motoma vrijwaren voor alle aanspraken van derden die verband houden met het aangaan en/of uitvoeren van de overeenkomst. Tevens zal opdrachtgever nimmer directie, medewerkers en aan Motoma gelieerde personen persoonlijk aansprakelijk stellen.

12. Indien Motoma werkzaamheden heeft uitbesteed aan een derde partij kan Motoma niet aansprakelijk gesteld worden voor deze werkzaamheden. In dat geval zal Opdrachtgever deze derde partij aansprakelijk stellen.

13. Indien er een mogelijkheid is om via Wifi de prestaties van het systeem online te volgen, is opdrachtgever zelf verantwoordelijk voor het verzorgen van voldoende Wifi signaal vanaf de router. Indien, om wat voor redenen dan ook, de installateurs van Motoma de wifi mogelijkheid niet kunnen aanleggen, is Motoma nimmer aansprakelijk voor de eventuele extra kosten die dit met zich meebrengt.

14. Motoma kan nimmer aansprakelijk gesteld worden voor het niet verkrijgen van een financiering door Opdrachtgever. Het laten installeren van de opdracht voordat de financiering tot stand is gekomen is daarmee volledig voor rekening en risico van Opdrachtgever.

15. Indien opdrachtgever de BTW over de aanschaf van de zonnepanelen wil terugvorderen van de belastingdienst dient de tenaamstelling van de factuur overeen te komen met de tenaamstelling van de energienota. Motoma kan niet aansprakelijk worden gesteld indien deze documenten niet overeenkomen.

16. Opdrachtgever is verplicht de installatie aan te melden bij de netbeheerder via www.energieleveren.nl.

Omdat deze aanmelding alleen door opdrachtgever gedaan kan worden, kan Motoma kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de gevolgen van het niet aanmelden.

17. Berekeningen die door Motoma zijn gemaakt met betrekking tot maandelijkse lasten, belastingvoordeel, rentes, opbrengsten en besparingen zijn afhankelijk van veel factoren en daarom indicatief. Aan een dergelijke berekening kunnen daarom nimmer rechten worden ontleend.

18. Onmiddellijk nadat de goederen door zijn geleverd aan Opdrachtgever is Opdrachtgever aansprakelijk voor brand, diefstal, beschadiging en vermissing van de goederen.

19. Het is opdrachtgever bekend dat bij het plaatsen van zonnepanelen dakpannen enigszins omhoog kunnen komen te staan vanwege de beugels die onder de dakpannen worden geplaatst. Ook kunnen er krassen op de dakpannen ontstaan. Er mag hierdoor echter nimmer lekkage ontstaan. In alle andere gevallen vallen deze werkzaamheden onder de normale afwijkingen.

20. Tevens is het opdrachtgever bekend dat wanneer het dak niet recht is, dat wil zeggen dat er een kromming of een bolling in het dak aanwezig is, de zonnepanelen de ligging van het dak volgen. Indien de zonnepanelen hierdoor niet geheel recht liggen, valt dit onder de normale afwijkingen en kan Motoma hier nimmer voor aansprakelijk worden gesteld.

21. Er kan een kleurverschil tussen de panelen zijn of ontstaan. Op kleurverschillen wordt door leveranciers van zonnepanelen geen garantie gegeven en hierdoor vallen kleurverschillen onder de normale afwijking waardoor panelen op basis van kleurverschil niet vervangen worden en er ook geen recht op schadevergoeding kan zijn.


Artikel 16. Overmacht

1. Onder overmacht wordt verstaan iedere omstandigheid waarmee partijen ten tijde van het aangaan van de overeenkomst geen rekening konden houden en ten gevolge waarvan de normale uitvoering van de overeenkomst redelijkerwijze niet kan worden verlangd, door oorzaken buiten de schuld of risicosfeer van de partijen ontstaan, zoals: – oorlog, oorlogsgevaar, (natuur)rampen – niet of niet tijdig levering van goederen en diensten door derden – werkstaking, blokkades – bedrijfsstoring (bijvoorbeeld door brand, het verloren gaan van gegevens, ongeval, e.d.) – weersomstandigheden die het onmogelijk maken werkzaamheden te verrichten.

2. Tijdens overmacht worden de verplichtingen van partijen opgeschort zonder dat er sprake is van schadevergoeding.

3. Indien de periode waarin door overmacht nakoming van de verplichtingen van partijen niet mogelijk is, langer duurt dan zes maanden, zijn partijen bevoegd de overeenkomst te ontbinden.

4. In geen geval zal Motoma gehouden zijn tot het vergoeden van door Opdrachtgever geleden schade in geval van overmacht.

5. Indien de overeenkomst in geval van overmacht tussentijds door Motoma is beëindigd, is door Opdrachtgever een zodanig gedeelte van de overeengekomen vergoeding verschuldigd als met de stand der uitgevoerde werkzaamheden overeenkomt.


Artikel 17. Geheimhouding

1. Partijen verbinden zich tot volledige geheimhouding over en weer van alle gegevens en informatie, zowel voor, tijdens als na beëindiging van de overeenkomst en de relatie tussen partijen, voor zover deze gegevens vertrouwelijk zijn verstrekt of een kennelijk vertrouwelijk karakter hebben.

2. Motoma zal geen gegevens die door Opdrachtgever aan haar ter beschikking zijn gesteld ten behoeve van de uitvoering van de opdracht, of waarvan Motoma tijdens de uitvoering van de opdracht kennis heeft genomen, aan derden bekend maken, tenzij dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de opdracht of tenzij Motoma daarvoor toestemming heeft verkregen van Opdrachtgever.


Artikel 18. Geschillen en Toepasselijk recht

1. In alle gevallen waarin deze voorwaarden niet voorzien kan een geschil worden voorgelegd aan het arrondissement waarin opdrachtnemer gevestigd is.

2. Partijen zullen pas een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.

3. Op alle door Motoma gedane aanbiedingen en/of offertes, hoe ook genaamd, alsmede op alle met Motoma gesloten overeenkomsten is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.

4. Het Weens Koopverdrag is uitgesloten.


Algemene en leveringsvoorwaarden zakelijk copyrights @ MOTOMA BV